Research Output

2024 2024 2023 2023 2022 2022 2021 2021 2020 2020 2019 2019 2018 2018 2017 2017 2016 2016 2015 2015 0.0 0.0 1.0 1.0 2.0 2.0 3.0 3.0 4.0 4.0 5.0 5.0
Now showing 1 - 10 of 27
No Thumbnail Available
Publication

Construcción y validación de una escala de participación familiar en la educación

2023 , SÁNCHEZ OÑATE, ALEJANDRO ANTONIO , REYES REYES, FERNANDO TEDDY

No Thumbnail Available
Publication

Lexical competence, reading comprehension and academic performance in high school students

2014 , Ocares, Bernardo Riffo , REYES REYES, FERNANDO TEDDY , Lagos, Abraham Novoa , De Vos, Mónica Véliz , Yáñez, Ginette Castro

No Thumbnail Available
Publication

Differences in life satisfaction of adolescents by gender in Chile

2023 , REYES REYES, FERNANDO TEDDY , VARELA TORRES, JORGE JAVIER , ALFARO INZUNZA, JAIME ANDRES , SIRLOPU DÍAZ, DAVID , MELIPILLAN ARANEDA, EDMUNDO ROBERTO

No Thumbnail Available
Publication

A sense of community at school and the subjective well‐being of Chilean students

2021 , VILLARROEL GUTIERREZ, ALEJANDRA ELVIRA , ALFARO INZUNZA, JAIME ANDRES , REYES REYES, FERNANDO TEDDY , CARRILLO BESTAGNO, GISELA MARTA OLIVIA , DITZEL LACOA, ANA LORETO

AbstractUnderstand the degree to which a Sense of Community at School can predict the Life Satisfaction of Chilean students in the fifth and seventh grades. The classroom and school components will be presented separately. The research was designed as a descriptive study using a survey with a probabilistic sample made up of 1959 students (52.6% male and 47.4% female) in the fifth and seventh grades at elementary schools in the cities of Concepción and Santiago in Chile. A multiple linear regression analysis was done using the Multidimensional Scales of School Sense of Community (SOC‐S) and Classroom Sense of Community (SOC‐C) as predictors of life satisfaction measured with the Student Life Satisfaction Scale (SLSS). Multigroup analysis was conducted to make comparisons by sex and grade. The dimension of “sense of belonging and emotional connection” of the SOC‐C and the dimension of “belonging” of the SOC‐S predict life satisfaction for fifth grade students. The additional dimension of “emotional connection” of the SOC‐S scale was included for the seventh‐grade students. The sense that one is part of the school community is a dimension that affects childhood life satisfaction. Its level of contribution varies by age, with the sense of belonging and emotional connection variables being the relevant ones.

No Thumbnail Available
Publication

Evaluación exploratoria de la participación de estudiantes universitarios en Clase Invertida en modalidad en línea

2022 , QUIROZ SAAVEDRA, RODRIGO ANTONIO , Tiare Ramírez Fuentes , José Gurruchaga Costa , REYES REYES, FERNANDO TEDDY , Nicolás Marchant Ahumada

La metodología Aula Invertida está siendo cada vez más utilizada en la educación superior para enfrentar los desafíos de la formación remota en contextos de pandemia, así como para mejorar los resultados de aprendizaje de los estudiantes. Sin embargo, la evidencia empírica sobre la relación entre esta metodología y la participación estudiantil es aún limitada e inconsistente. Este estudio indagó los efectos de la implementación de la metodología Aula Invertida en línea, desde la perspectiva de estudiantes universitarios de cuarto año de la carrera de psicología. El diseño de investigación fue comparativo, razón por la cual se aplicó una encuesta antes y después del uso de Aula Invertida en un curso troncal de la formación en psicología social-comunitaria. La encuesta fue elaborada para indagar específicamente sobre el uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación, la gestión del tiempo, la colaboración entre pares y la participación en las actividades. Los resultados muestran que los estudiantes redujeron el uso de plataformas basadas en la nube durante el semestre, que valoran el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en el curso evaluado, y que valoran la colaboración entre pares durante las actividades implementadas. Las conclusiones del estudio resaltan la relevancia de privilegiar el uso de ciertos recursos digitales en la formación de los estudiantes, al mismo tiempo que la necesidad de prestar mayor atención en este tipo de investigaciones a la influencia del equipo docente en la participación estudiantil.

No Thumbnail Available
Publication

AN APPROACH TO THE MEASUREMENT OF SCIENTIFIC LITERACY COMPETENCIES IN PSYCHOLOGY STUDENTS

2024 , SÁNCHEZ OÑATE, ALEJANDRO ANTONIO , REYES REYES, FERNANDO TEDDY , OLIVA JARA, KAREN

No Thumbnail Available
Publication

Examining the Relationship Among Bullying, School Climate and Adolescent Well-Being in Chile and South Africa: a Cross Cultural Comparison

2019 , VARELA TORRES, JORGE JAVIER , Shazly Savahl , Sabirah Adams , REYES REYES, FERNANDO TEDDY

No Thumbnail Available
Publication

ABOUT CLASSIFICATION SYSTEMS OF RESEARCH DESIGNS IN PSYCHOLOGY: SIGNIFICANCE AND SCOPE

2019 , REYES REYES, FERNANDO TEDDY , Alejandro Reyes-reyes , Patricio Diaz-Narvaez, Victor

No Thumbnail Available
Publication

Memoria operativa, comprensión lectora y rendimiento escolar

2017 , Belén Guzmán , Mónica Véliz , REYES REYES, FERNANDO TEDDY

No Thumbnail Available
Publication

Satisfacción Global con la Vida y Satisfacción Escolar en Estudiantes Chilenos

2016 , ALFARO INZUNZA, JAIME ANDRES , Javier Guzmán , REYES REYES, FERNANDO TEDDY , Catalina García , VARELA TORRES, JORGE JAVIER , David Sirlopú